évforduló 2019. 12. 25. 09:58 A Hartvik-legenda szerint államalapító királyunk születését isteni jóslat előzte meg. Előbb apjának, Gézának jelent meg álmában egy csodás külsejű ifjú, azután szüléshez közeledő anyjához szólt Szent István első vértanú. A jövendölésekből megtudhatták, hogy tőlük származik majd a magyarok első koronás királya, s az apja, Géza által megkezdett térítő tevékenységet ő lesz majd hivatott véghez vinni – vezeti fel a Magyarságkutató Intézet. Ugyanez a legenda tartalmazza a pápai koronaküldés történetét, amire a keresztény egyház fejét isteni meghagyás szólította fel, és azt is, hogy mivel Szilveszter pápa Istvánban Krisztus apostolát fedezte fel, apostoli kereszttel is megajándékozta – írja Teiszler Éva az intézmény tudományos munkatársa. A 12. század elején Hartvik győri püspök tollából született, korábbi István-életírásokat is felhasználó legenda 1201-ben, III. Ince pápa rendelkezése alapján I. (Szent) István király hivatalos életrajzává vált. Ez a legenda lényegében összefoglalja mindazt, amit a Szent István-i életműről jelenleg is gondolunk és tudunk: a nemzet egységesítését, az önálló, független magyar állam megteremtését, a magyarok kereszténységre térítését és nyugati kultúrkörhöz csatolását, a magyar állam egyházi és világi kereteinek létrehozását, a szerzetesek megtelepítését, az írásbeliség meghonosítását, valamint a hazai világi törvénykezés megalkotását.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Istvánnak 1001-ben történő királlyá koronázásával Magyarországot a többi keresztény királysággal egyenrangú államként ismerték el. Az ünnepélyes királlyá koronázás csak a kezdetét jelentette István államalkotó tevékenységének. A magyar király hamar felismerte a kereszténység fontosságát a kialakuló új keresztény állam életében. Királysága a legtekintélyesebb s valószínűleg a legerősebb államalakulat volt mindazok között, melyek a 10. század folyamán létesültek Közép- és Észak-Európában. A királyi címre ugyan a skandináv uralkodók is szert tettek, de egyházi téren a Rómától való közvetlen függést – vagyis egyháza függetlenségét – ekkor még egyedül csak a magyar királynak sikerült elérnie. Külpolitikai helyzetét sokáig megkönnyítette, hogy Bizánc császárával, II. Baszileosszal állt szövetségben – akit segített is a bolgárok elleni harcokban, – a német–római császár, II. Henrik pedig Gizella királyné testvére volt. A veszprémi Gizella-kápolna legendája A kereszténység megszilárdításáért Szent István nehéz küzdelmet folytatott a pogányokkal.
A királyi méltóság ekkor még szakrális, tehát részben papi jellegű volt: a koronás uralkodót nemcsak világi személynek tekintették, hanem felszentelt papnak is, s ebből eredő különleges hatalmánál fogva ekkor még az egyház ügyeiben is dönthetett, ami később csakis a pápát illette meg. Ennek tulajdonítható, hogy a kor államalapító királyai egyúttal országuk egyházának szervezői is lehettek. Esztergom 1001-ben vált érsekséggé, amiből arra következtethetünk, hogy a magyar nép keresztény hitre térítése jó ütemben haladt. Merseburgi Thietmar egyetlen aktusként emlékezett meg a magyar egyházszervezésről, a püspökségek alapításáról és a királyság létrejöttét jelentő koronázásról. Szerinte Vajk III. Ottó császár kegyéből és biztatására kapta meg a koronát. Az ezredforduló idején II. Szilveszter volt a római pápa, akit III. Ottó császár tanítójaként és barátjaként tartottak számon. Így ők közös egyetértésben biztosították a magyar uralkodó számára az egyházi és a világi támogatást. A koronázás időpontjául a krónikák és az évkönyvek esetenként az 1000., máskor pedig az 1001. évet adják meg.
A koronázási aktus azt jelentette, hogy a pogány törzsek urából, a magyarok fejedelméből a minden földi hatalomtól független, csak Istennek elszámolni köteles király, a magyarok földjéből pedig keresztény ország lesz, amely így az európai államok közösségének tagjává válik. A királyi cím Nagy Károly frank uralkodó nevéből alakult ki a keresztény szlávok körében, az uralkodó szuverenitását fejezte ki: a král, akár maga a császár, minden földi hatalomtól független, felhatalmazása egyenesen Istentől származik, az ő "kegyelméből" parancsolhat népének. István 1000 karácsonyán (más források szerint 1001. január elsején) koronáztatta magát királlyá Esztergomban, vette fel az ezzel járó királyi címet. A koronázás időpontjául a krónikák és az évkönyvek hol az 1000., hol az 1001. évet adják meg. A pécsi püspökség alapítólevelének dátumából kiderül, hogy 1009. augusztus 23-án István király uralkodásának 9. évében volt, a koronázás tehát 1000. augusztus 23. és 1001. augusztus 22. között történt. A 11. században az év kezdete Jézus születésének napja, tehát az 1001. év első napja 1000. december 25. volt.
III. Ottó császár thébai Szent Móricnak a Krisztus keresztjéről származó szent ereklyével díszített lándzsáját – mint a szuverén királyi hatalom jelvényét – ajándékozta az új keresztény fejedelemnek. István koronázásáról, illetve annak előkészületeiről az Árpád-kori legendák – Szent István király Nagy legendája (1080 körül) és Szent István király Kis legendája (1083 után) – adnak tudósítást. A Nagy legenda szerint Géza fejedelem – az ősi öröklési rendet megszakítva – a törzsfők és a nép tanácsa kikérésével utódjává tette fiát, Istvánt a fejedelemségben. Vajk utódlásának biztosítására feleskette alattvalóit. Amikor István koronát kért, a magyar fejedelemséget királysággá akarta emelni. Ezzel a lépésével a magyar államot keresztény-germán alapra helyezte, de ehhez kikérte a főemberek és a "püspökök" tanácsának véleményét is. Az egyházszervező király A koronázás szertartása, amely az úgynevezett mainzi ordó alapján folyt le, lényegében azt a mintát követte, amely szerint ekkor Európa keresztény uralkodóit koronázták, és hasonló volt a hatalom jellege is, amit közvetített.
Figyelt kérdés Két évszámot, 1000 és 1001-et olvasok felváltva. Valahol szilveszter napját, valahol pedig karácsonyt jelölik meg. Rengeteg forrást olvastam, és még mindig nem tudom, melyik a hiteles. Hogyan tudhatnám meg? 1/2 anonim válasza: "A koronázásra időpontjául a krónikák és az évkönyvek hol az 1000., hol az 1001. évet adják meg. A pécsi püspökség alapítólevelének dátumából kiderül, hogy 1009. augusztus 23-án István király uralkodásának 9. évében volt, a koronázás tehát 1000. augusztus 23. és 1001. augusztus 22. között történt. " [link] Nem hinném, hogy létezik "hiteles" forrás. :( 2013. febr. 12. 14:36 Hasznos számodra ez a válasz? 2/2 A kérdező kommentje: Igen-igen, épp most nézek egy dokumentumfilmet és ebben is ez hangzott el. Bizonytalan. De ez legalább hiteles! Vagy ez, vagy az. :) Köszi a választ! Remélem másnak is hasznos lesz majd. Kapcsolódó kérdések: Minden jog fenntartva © 2022, GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Szent István Stróbl Alajos által megmintázott szobra a budai Mátyás-templom mellett Forrás: Wikimedia Commons A magyar királykoronázás ezt kiegészítő egyedi sajátosságai voltak a Szent Korona elengedhetetlen használata, a koronázás fehérvári, majd 1537-től pozsonyi helyszíne, valamint a koronázást celebráló esztergomi érsek személye. Szent László megkoronázása a Képes Krónikában Forrás: Wikimedia Commons Ezek a jogszokások amelyek a koronázás szertartásrendjét alkották, fő elemeiben közel egy évezreden át, Szent István trónra lépésétől kezdve az utolsó magyar uralkodó, IV. Károly 1916. december 30-án történt megkoronázásáig fennmaradtak. IV. Károly koronázási eskütétele a budavári Szentháromság szobornál. 1916 Forrás: Wikimedia Common A középkori rendi államberendezkedés idején, a rendi autonómia hívta életre a koronázási szertartás két további elemét, a hitlevél kiállítását, és az alkotmányos jogokat biztosító királyi esküt. A Habsburg-dinasztia uralkodói a 16. századtól kezdve azonban fokozatosan visszaszorították a rendi államot.